Esteu aquí: Inici Bloc Es concedeix la tercera patent sobre el receptor superregeneratiu

Es concedeix la tercera patent sobre el receptor superregeneratiu

En Francesc X. Moncunill i en Pere Palà, del grup de recerca CIRCUITS de l'EPSEM, han aconseguit una nova patent sobre un tipus de receptor amb grans possibilitats en les comunicacions sense fils.
Es concedeix la tercera patent sobre el receptor superregeneratiu

Els autors de la patent al laboratori de recerca

Les comunicacions sense fils, i en concret els receptors per a aquestes comunicacions, és una de les àrees de treball del grup de recerca CIRCUITS. A aquest grup, que realitza la seva recerca als laboratoris de l'EPSEM, se li ha concedit una patent sobre un tipus de receptor de baixa complexitat, baix cost i baix consum anomenat superregeneratiu. L'origen d'aquest receptor cal buscar-lo l'any 1922, quan en Edwin Armstrong el va inventar. Aquest receptor va caure en desús al cap d'uns anys en benefici d'altres tipus de receptors com el superheterodí, sobretot perquè tenia un ample de banda elevat, la qual cosa el feia poc robust al soroll.  Però després d'una llarga espera, el principal inconvenient d'aquest receptor es va convertir en el seu principal aliat. Efectivament, les anomenades comunicacions de banda ampla requereixen de receptors amb un ample de banda superior al dels receptors tradicionals. Aquest fet, afegit al de la seva baixa complexitat, baix consum i baix cost fa que es pugui parlar d'un veritable renaixement del receptor superregeneratiu.

El procés de concessió d'una patent comença amb la seva inscripció al registre de l'’Oficina Espanyola de Patents i Marques, un pur tràmit que no assegura en absolut la qualitat del producte o idea enregistrada. Després ha de superar un examen rigurós per tal de verificar que la patent enregistrada es pot considerar com a tal i d'asegurar que es tracta d'una patent robusta i que la seva totalitat, o una part, no entra en conflicte amb cap altra patent existent. Finalment, si es supera l'examen, la patent es considera concedida. Aquesta és la tercera patent del grup de recerca CIRCUITS de l'EPSEM que ha superat tots els tràmits després de ser enregistrada i ha estada concedida.

El següent pas, després de la concessió, és l'explotació de la patent per part d'una empresa. «El nostre objectiu és trobar una empresa capaç d’aprofitar aquest coneixement per incorporar-lo a algun producte», diu en Pere Palà, professor del Departament de Disseny i Programació de Sistemes Electrònics (DiPSE) que imparteix docència al grau iTIC,  en l'article aparegut a la pàgina de l'EPSEM-UPC del regió7.