Esteu aquí: Inici Bloc Taller de plaques de circuit imprès (4rt d'ESO del Pius)

Taller de plaques de circuit imprès (4rt d'ESO del Pius)

Els alumnes de 4rt d'ESO de l'IES Pius Font i Quer han realitzat un taller de plaques de circuit imprès als laboratoris de l'EPSEM-UPC.

30.01.2013

Avui 18 alumnes de 4rt d'ESO de l'IES Pius Font i Quer, que fan l'optativa de tecnologia, han assistit al taller de plaquest de circuit imprès als laboratoris de l'EPSEM-UPC.

El taller

El taller ha consistit en una descripció del procés de realització de plaques de circuit imprès (PCB). Es comença elaborant un esquemàtic que després condueix a la realització del layout. S'ha vist somerament el programari usat per a fer el disseny de la PCB i s'han fet modificacions en un projecte ja existent. Un cop dissenyada la PCB s'ha continuat amb la realització de la PCB usant dos processos.

Fresat mecànic

El primer procés consisteix en la utilització d'una fresadora de control numèric per a extreure el coure necessari per a dibuixarles pistes, fer el buidat de les zones que ho requereixen, fer els forats, escriure els textos i tallar la PCB.

Atac químic

Una alternativa al fresat mecànic és l'atac químic. Aquest procés es pot realitzar sense una inversió costosa a partir de productes químics fàcils d'obtenir. Cal prendre precaucions per tal de no inhalar els vapors tòxics generats durant les reaccions.

El pany electrònic

La PCB construïda anteriorment s'utilitza per a la realització d'un pany electrònic. Cada pany disposa d'un codi únic que permet canviar l'estat d'un interruptor entre ON i OFF. L'alumnat ha explorat les possibilitats de combinar els panys en sèrie o paral•lel per a aconseguir (portes lògiques) diferents graus de seguretat. A cada alumne se li ha entregat tot el material necessari per a completar el projecte: PCB, microcontrolador, polsador, relé, terminals de connexió i tres LED amb resistència incorporada. El taller ha finalitzat amb la programació individualitzada de cada pany amb un codi de fins a 8 bits.